Vad kan göras bättre för patienten mellan misstänkt diagnos och första behandling

Nu eftersöker vi era åsikter, eftersom ni är experter på att vara patienter och/eller närstående. Processledaren för Vägen in till cancervården för RCC (Regionalt Cancercentrum) norr eftersöker era upplevelser av vården och vad ni som patient tyckt fungerat bra vs mindre bra.

Hon önskar att ert fokus ska vara på den delen av vårdkedjan som handlar om den tiden från det man har sökt vård tills man fått komma till specialistvården och får sin diagnos (alltså både om primärvården eller akuten).

En del av frågeställningarna är så generella att ni kan svara på dem oavsett var i landet ni befinner er om ni vill dela med er av era tankar och åsikter.

Frågeställningen är:

Vad ser du brister och var i vårdkedjan brister det? Är det information, bemötande – ge gärna exempel på detta och precisera vad/hur du menar.

Vad kan vårdpersonalen, oavsett yrkeskategori, våra bättre på och eventuellt göra bättre för patienten som du ser det?

Vad är svårt eller krångligt för patienten i vården idag?  Är det något som underlättar för dig som patient?

Hur blir du bemött? (tänk både, på direkt kontakt och telefon)

Hur kommunicerar vården med patienten? Har du förslag på förbättringar?

Vad behöver man som patient under denna tid (från det att man misstänker något och söker vård tills man får komma till specialistvården)?

Vad saknar/saknade du som patient och som enligt din mening skulle haft stor betydelse för dig/underlättat om vården hade erbjudit det?

När man misstänker något allvarligt och söker vård för det – vad var/är det viktigaste för dig som patient och vad skulle du i så fall vilja förmedla till vårdpersonalen?

Om du har andra tankar som berör den här delen av vårdkedjan och som jag inte berört skriv gärna ner det också.
Ange i vilken stad eller vilket Landsting du bor i.

Skicka dina tankar och åsikter till Alexandra Andersson. alexandra@gyncancer.se senast den 29 oktober.

4 kommentarer

  1. Barbro Johansson

    Jag fick mitt besked/tel. kl 9.00 en torsdagsmorgon av en väldigt hård och kall Läkare! Hon sa att jag hade Corpus Cancer och att “det var bråttom nu” då jag skulle läggas in redan på sönd. Jag hade tid för att läggas in på UAS på måndagen, men då jag sa det så tyckte hon att jag skulle avbeställa den tiden då detta var viktigare… Tacksam att det åtgärdades och att allt gick bra men får man verkligen göra så/tel undrar jag?
    Mvh Barbro Johansson

    Reply
    1. Barbro Sjölander Författare

      Att en läkare lämnar en cancerdiagnos per telefon förekommer tyvärr. Det finns okänsliga människor även i vården även om man kan hoppas att det inte vore så // hälsningar Barbro

      Reply
  2. Camilla

    Jag fick mitt ca besked av min gyn “på stan”, tyvärr är jag själv bm på gyn och förstod så snart han ringde men bra ändå att jag fick en tid samma em och besked öga mot öga. De brister jag upplevt är omhändertagandet när behandling är klar och man lite viftas bort med “Hej då ses om tre månader”. Det är då psyket ofta landar och man behöver få landa mjukt. Också dålig info, hjälp o uppföljning om vad som händer rent fysiskt .
    Tack o lov jag är gyn kunnig och med gynekologer på jobbet runt mig.
    // Camilla Cx ca CIN2B

    Reply
    1. Barbro Sjölander Författare

      Camilla
      Tack för dina synpunkter. Jag mailar dem till Alexandra@gyncancer.se som ska sammanställa de kommentarer som kommer in

      Hälsningar
      Barbro

      Reply