12 tips för ett bra samtal inom vård och omsorg
Hans-Inge Persson delar i denna artikel med sig av 12 tips för ett bra samtal inom vård och omsorg.
Hans- Inge Persson är närståenderepresentant, debattör och föreläsare. Han är också författare till sex böcker med sin grund i den personcentrerade, goda och nära vården. Senaste boken ”Tillsammans – för en god och nära vård” är en antologi, som Hans-Inge är redaktör för tillsammans med prof. Bodil Jönsson.
Vad ska vården/omsorgens representant tänka på?
- Tänk på att patienten/brukaren alltid är i ett djupt underläge.
- Tänk på att du i överläget alltid ansvarar för att samtalet blir bra.
- Bra innebär att båda ska bli lite klokare efteråt. Du också.
- Det finns inga besvärliga patienter/brukare. Bara de som har det besvärligt.
- Nu måste du ha ett dubbelseende. Se mig både som min diagnos/behov och som en livs levande människa. Samtidigt.
- Du vet allt teoretiskt om min sjukdom/diagnos/tillstånd, men har aldrig levt med det.
- Jag vet hur det är att leva med problemet 24 timmar om dygnet.
- Om du till din djupa, teoretiska kunskap om problemet kan addera min information om den upplevda kunskapen om detta, blir det en kompetensutveckling för dig. Detta kallar jag kunskapsväxling.
- Om du ska få den informationen från mig, måste du lyssna, fråga och spana.
- När du gör det, märker jag det. Du intresserar dig för mig som människa. Då höjer du mig ur mitt underläge till den grad, att jag uppfattar mig nästan som en partner i vård-/omsorgsteamet. Jag mår bättre.
- Du har nu uppnått ett personcentrerat samtal. Grattis!
- Avsluta nu bra. Vänd dig inte bara om och gå.
Av: Hans-Inge Persson
Swish: 1230297762